Disneyprinsessorna del 1

Igår skrev jag om skönhetsideal på 1900- talet och framåt. Nu tänker jag det hade varit intressant att diskutera disney prinsessorna om hur de ritats under årens lopp. Om vi börjar med vår första Disney prinsessa Snövit i Disney filmen Snövit och de sju dvärgarna som gjordes 1937 så tycker jag hon blev ritad väldigt sund.  Någon som håller med eller tycker något annat?       (null)

 Nästa Disney prinsessa är Askungen redan här ser man en skillnad. Askungen är mer avsmalnad i ansiktet jämfört med Snövit och har en mer markerad midja. Snövit är mer ritat med lyster i ansiktet än vad Askungen är.
(null)

 Den tredje Disney prinsessan är Alice i Disney filmen Alice i Underlandet. Filmen gjordes 1951 och är personligen en av mina favoriter. Om vi tittar på Alice så märker vi att hon är ritad lite åt Snövits håll. Hon har ett mer naturligt ansikte och det är fullt med liv.  Hon har dock en smal midja men den är inte lika markerad som hos Askungen. Hon är ritad med lite vader och har avsmalnade armar. (null)

Disney | |
#1 - - Anonym:

Mycket vettigt inlägg något fler borde tänka på

Svar: Jag tycker det var en fortsatt intressant diskussion på det föregående blogginlägget jag hade. Är det något som barn ens funderar på idag när de ser på Disney eller är det bara något som vi vuxna lägger märker till. Vad sänder det ut för budskap till barn redan som små?
Malin

#2 - - Anonym:

Mycket vettigt inlägg något fler borde tänka på

Upp